Periodontoloji

Diş Eti Çekilmesi

Diş etinin, dişin koruyucu tabakası olan mine tabakasının altına çekilerek,  kök yüzeylerinin açığa çıkması durumudur.

Dişlerin kök yüzeyleri  dış etkenlere karşı dayanıklı değildir. Diş eti çekilmesi oluştuğunda  kök yüzeyleri açığa çıkmaktadır. Diş eti çekilmesi tedavi edilmediğinde  bu açığa çıkan kök yüzeylerinde zamanla hassasiyet(sızlama)  ve kök yüzey  çürükleri oluşabilmekte ve diş kaybedebilmektedir.

Günümüzde diş eti çekilmesinin cerrahi ve cerrahi olmayan birçok tedavisi bulunmaktadır. Cerrahi olarak açığa çıkan kök yüzeyleri  mikrocerrahi tekniklerle kapatılıp, çekilmeden önceki haline getirilebilmekte veya diş etinin daha fazla çekilmesinin önüne geçebilmektedir.  Mikrocerrahi işlemden  10 – 14 gün sonra dikişler alınmakta ve doku iyileşmeye bırakılmaktadır.

Diş Eti İltihabı

Yiyecek artıklarının diş ve kök yüzeylerinde  birikmesiyle oluşan bakteri plağının ve diş taşlarının, diş etinde iltihap oluşturup kanama ve kızarıklığa sebep olması durumudur. Çoğu zaman bu bakteri plağı ve diş taşları dişlerin kök yüzeylerine sıkıca yapışmakta ve diş etinin altındaki kemiğin,  iltihaba bağlı olarak erimesine sebep olmaktadır. Bu  kemik erimesine bağlı dişlerde sallanma ve apse oluşabilmekte ve diş kaybedilebilmektedir. Diş eti tedavisi yapıldığında iltihap ortadan kalkmakta ve kemik erimesi durmaktadır.

Bazen kaybedilen kemiğin yerine konulması için mikrocerrahi tekniklerle diş eti ameliyatı yapılıp kemik tozu (greft)  kullanılabilmektedir.

Diş eti iltihabının tekrar oluşmaması için diş hekiminin tavsiye ettiği şekilde ve sıklıkta dişler fırçalanmalı ve ağız hijyenine önem gösterilmelidir.

İmplant tedavisi, kaplama, köprü, zirkonyum, dolgu ve  protez, diş teli  gibi bütün diş tedavilerinden önce mutlaka diş etleri kontrol edilmeli,  iltihabı giderilmeli ve sonrasında bu işlemler yapılmalıdır. Aksi halde ilerleyen dönemlerde şiddetli diş eti iltihabı oluşabilmekte ve yapılan tedaviler başarısız olmaktadır.

Lazerle Diş Eti Tedavisi

Günümüzde diş eti tedavisinde lazerler birçok alanda kullanılmaktadır. Özellikle ‘pembe estetik’ denilen diş etlerinin diş ile uyumunun sağlanmasında,  diş eti büyümelerinin giderilmesinde ve dişlerin görünürlüğünün artırılmasında kullanılmaktadır.

Ayrıca diş eti iltihabının giderilmesinde, yara iyileşmesini hızlandırmak ve bakterileri ortadan kaldırmak için de lazerlerden  faydalanabilmektedir.