Sedasyon ve Genel Anestezi

Sedasyon

Sedasyon diş tedavileri esnasında ortaya çıkabilecek ağrı, endişe, korku gibi durumları ortada kaldırmak amacıyla uygulanan anestezi yöntemidir. Rahatlık ve unutkanlık sağlayan sedatif ilaçların etkisiyle uyuklama veya yarı bilinç kaybı durumunda olan hasta yapılan işlemin içeriğini hatırlamaz, ağrı algısı azalır, istenmeyen ağız içi ile ilgili refleksler önlenir. Tedavi sonrasında dişçi korkusunu yok eder ve hastanın sonraki seanslarda diş tedavisine gelmesini kolaylaştırır.

Damar yolundan, ağızdan, makattan uygulanabilen ilaçlar ile bazen sedatif etkili anestezi gazı koklatılarak yapılabilmektedir. Genel anestezi risklerini taşımaz, işlem sonrası kendine gelme çabuk ve rahat olur.

Diş hekimi veya iğne korkusu olan, mide bulantısı, kusma, öğürme refleksi nedeniyle diş tedavilerini yaptıramayan çocuk, yetişkin, engelli her tür hasta grubuna rahatlıkla uygulanabilir son derece güvenli bir anestezi yöntemidir.

Genel Anestezi

Genel anestezi ameliyathane ortamında ve anestezi doktoru kontrolünde hastanın, verilen ilaçlar etkisiyle işlem süresince tamamen uyutulması ve anestezi cihazına bağlanmasıdır. Hastaya burundan ya da ağızdan solunum tüpü takılarak anestezi cihazına bağlanır. Cihaz belirli bir karışımda oksijen ve narkoz gazını hastaya işlem bitene kadar solutur. İşlem boyunca hastanın tüm yaşamsal fonksiyonları anlık olarak takip edilir. Genel anestezide tam bir bilinç kaybı oluşur, derin uyku halindeki hasta hiçbir şey görmez ve duymaz, ağrı duyusu tamamen ortadan kaldırılır. İşlem sonunda hasta uygun yöntemlerle uyandırılır.

İletişim güçlüğü olan zihinsel engelli bireyler, lokal anestezi ve sedasyonun yetersiz kalacağı uzun işlem süresi gerektiren cerrahi girişimlerde genel anestezi uygulanmaktadır.

Genel anestezi işlem öncesinde hazırlık gerektirir. Anestezi doktoru tarafından muayene edilen hastada durumuna göre ekg, akciğer röntgeni, kan tahlilleri gibi gerekli tetkikler istenebilir. İşlem öncesinde yetişkin ve çocuk hastalarda belirli bir süre açlık ve susuzluk  gerekmektedir.

Sedasyon ve genel anestezi uygulamaları esnasında ilaçlara bağlı yan etkiler, alerjik reaksiyonlar, hava yolu ile ilgili güçlük ve travmalar görülebilir. Bu istenmeyen etkiler deneyimli bir uzman ekip kontrolünde hızla ve kolayca ortadan kaldırılabilir. Günümüzde uygun şartlarda yapıldığında anestezi ile ilgili komplikasyonlara oldukça az rastlanmaktadır.